operatory JavaScript
operatory JavaScript
- operator jednoargumentowy – wykonuje działania na jednej wartości
- operator dwuargumentowy, binarny – wykonuje działania na dwóch wartościach
- operator trójargumentowy – warunkowy
- operatory matematyczne, arytmetyczne (dwuargumentowe, binarne)
- + –
- * /
- % (modulo, reszta z dzielenia 316 % 100 -> 16)
- konkatenacji + czyli łączenie łańcuchów
var fullData = firstData + ’ ’ + secondData
- operatory porównania (dwuargumentowe, binarne)
- > < – zwracają wartość logiczną, sprawdzenie czy wyrażenie jest true
- >= =<
- == (równy)
- != (nie równy) console.log(NaN == NaN) – false
- === (identyczny)
- !== (dokładnie różny)
- console.log(0 == false) – true
- console.log(„” == flase) – true
- console.log(„” === flase) – false
- porównywanie łańcuchów – kolejność alfabetyczna, wielkie litery są 'mniejsze’ od małych
porównywanie według zasad standardu Unicode
„Z” < „a” -> true
- operatory logiczne
- && – i – (binarny) zwraca true gdy oba argumenty mają true
- || – lub – (binarny) przynajmniej jeden warunek true
- ! – nie (jednoargumentowy), odwrócenie przekazanej wartości – !false – true, !true – false
var variable1 = 0; var variable2 = 1; var variable3 = 2; variable2 || variable1 //1, true variable1 || variable2 // 1, true variable2 && variable1 // 0, false variable2 && variable3 //2, true variable3 && variable2 //1, true
|| – zwraca wartość pierwszego, prawdziwego argumentu, gdy oba są fałszywe zwraca ostatni argument
&& – zwraca wartość pierwszego, fałszywego argumentu, gdy oba są prawdziwe zwraca ostatni argument
- jednoargumentowe
-
- negacja liczby –
- typeof – zwraca wartość łańcuchową – typu wartości
Operator typeof – umieszczony przed nazwą zmiennej zwraca jej typ (String, Number, Boolean)
alert(typeof variable);
- warunkowy (trójargumentowy)
? : wartość po lewej stronie znaku decyduje co zostanie wybrane:
- true – wartość środkowa – console.log(true ? 3 : 6) -> 3
- flase – wartość z prawej – console.log(false ? 3 : 6) -> 6
value = (a ==1) ? 1 : 0;
if (a == 1)
value = 1;
else
value = 0;
: – słowo kluczowe else, jest opcjonalny.
- Inkrementacja ++
- preinkrementacja ++i
- postinkrementacja i–
- Dekrementacja —
var i = 1; var j = ++i; //j=2, i=2 var j = i++; //j=2,i=3
- operator in
sprawdza czy obiekt zawiera własność o określonej nazwie
lub w pętli for do przeglądania własności obiektów (for (var nazwa in obiekt)
Hierarchia operatorów
- ||
- &&
- > < >= =< ==
- * / %
- + –
1 + 1 == 2 && 10 * 10 > 50
Przykłady:
- console.log(0 / 0) -> NaN
- console.log(Infinity – Infinity) -> NaN
- console.log(NaN == NaN) -> false
- console.log(true && false) -> false
- console.log(true && true) -> true
- !true -> false
- !false -> true
- if (field != „”) alert(’pole poprawnie wypełnione’);
Skrócone obliczanie warunków logicznych – short-circuit evaluation
wartość po lewej stronie jest konwertowana na typ logiczny
- operator || zwraca wartość po lewej stronie jeśli wartość tą można przekonwertować na true, w przeciwnym wypadku zwraca wartość po prawej stronie
- console.log(null || „user”) – > user
- console.log(„ruda” || „user”) -> ruda
- operator && zwraca wartość po lewej stronie jeśli wartość tą można przekonwertować na false, w przeciwnym wypadku zwraca wartość po prawej stronie
- console.log(false && x) -> false, nie ma znaczenia czym jest x ponieważ jest ignorowany, zwracane jest false
- operator warunkowy ? : – pierwsze wyrażenie jest zawsze obliczane, z drugiego i trzeciego obliczane jest te co zostało wybrane.
skróty operacji matematycznych:
variable +=33;
message += ’ ’ + name; -> message = message + ’ ’ + name;
variable -+33;
variable *=33;
variable /+33;
variable++; -> variable = variable +1;
variable–; -> variable = variable – 1;
Hope this helps and happy coding :)
Zobacz jeszcze
poprawne zachowanie przestrzeni nazw w jQuery
W JS poprawną nazwą może być dowolny ciąg znaków o ile nie zaczyna się od cyfry i nie zawiera łącznika (-). dzięki poniższemu zabiegowi wewnętrznego mapowania unikamy...
jQuery
Język javascript
wyrażenie - fragment kodu wytwarzający wartość, wyrażenia można zagnieżdżać program - lista instrukcji Środowisko - zbiór zmiennych, ich wartości istniejące w...