metody JavaScript
metody JavaScript
to funkcje przetwarzające dane obiektu, lub inaczej funkcja przypisana do obiektu jako jego własność, czyli mogą być wywołane w kontekście obiektu. Metody mogą przyjmować argumenty, podane w () oraz zwracać wartości.
własność zwracająca funkcję to metoda.
definiowanie metody
- funkcja ‚inline’
myObject.method1 = function () { console.log('this is method 1'); }
- zdefiniowanie funkcji i przypisanie jej nazwy do odpowiedniej właściwości obiektu
function myMethod(someValue) { console.log(someValue); } myObject.method2 = myMethod;
Wywołanie metody
tak jak wywołanie właściwości z dodaniem () z ewentualnymi argumentami.
myObject.method1(); myObject.method2('this is method 2');
metody Date – metody daty
- .getDate() – dzień miesiąca jako liczba od 1 – 31
- .getDay() – liczba reprezentującą dzień tygodnia od 0 do 6
- .getHours() – godzina od 0 – 23
- .getMinutes() – minuty od 0 – 59
- .getMonth() – miesiąc od 0 – 11
- .getSeconds() – sekundy
- .getTime() – numeryczna wartość czasu
- .getTimeZoneOffset() określona w minutach różnicę strefy czasowej dla bieżącej lokalizacji
- .getYear() – rok
- .getFullYear() – rok w wersji cztero cyfrowej (yyyy)
- .parse() – liczba milisekund od 1 stycznia 1970
- .setDay() – ustawia dzień miesiąca – .setDay(01)
- .setHours() – ustawia godziny – .setHours(16)
- .setMinutes() – ustawia minuty – .setMinutes(25)
- .setMonth() – ustawia miesiąc- .setMonth(03)
- .setSeconds() – ustawia sekundy – .setSeconds(24)
- .setTime() – nadaje zmiennej wartość liczby milisekund od 1/1/70 00:00:00 – .setTime(milliseconds)
- .setYear() – ustawia rok – .setYear(1982)
- .toGMTString() – wyświetla aktualną datę jako ciąg z użyciem konwencji toGMTString
- .toLocaleString() – wyświetla aktualną datę jako ciąg z użyciem konwencji toLocaleString
- .UTC() – wyświetla liczbę milisekund w dacie od 1/1/70 00:00:00, GMT
metody Document – metody dokumentu
- .clear() – czyści okno dokumentu – document.clear()
- .close() – zamyka okno dokumentu – document.close()
- .open() – otwiera wyspecyfikowany typ MIME – document.open({„mime”})
- .write() – zamieszcza tekst w dokumencie – document.write(„tralala”)
- .writeln() – zamieszcza tekst w dokumencie ze znakiem końca wiersza – document.writeln(„tralala”)
- getElementById(„id”)
- getElementsByTagName(„p”)
- getElementsByName(„nazwa”)
metody Form – metody formularzy
- .submit() – wysłanie danych z formularza – myForm.submit()
- .blur() – usunięcie kursora z określonego elementu
- .focus() – ustawienie kursora na wybranym elemencie
- .select() – wybranie pola danego elementu
metody Frame
- .clearTimeout() – przerywa polecenie setTimeout – myFrame.clearTimeout(TimerIDVariable)
- .setTimeout() – uruchmienie kod JavaScript na określony w milisekundach czas – myFrame.setTimeout(„String”,milliseconds)
metody History – metody historii
- .back() – ładuje poprzednio odwiedzony adres URL z pliku historii – history.back
- .forward() – ładuje następny adres URL z pliku historii – history.forward
- .go() – ładuje adres URL z z pliku historii, gdzie n jest liczbą całkowitą reprezentującą numer strony – history.go(n | „URL”) – history.go(-3) – odpowiednik trzykrotnego kliknięcia wstecz
metody Location
- location.reload() – przeładowje bieżący dokument – odśwież, z parametrem true – ignoruje pamięć podręczną przeglądarki i odświeża niezależnie czy uległ zmianie
- location.replace() – zastępuje bieżącą lokalizację nową
metody Math
funkcje algebraiczne
- .acos() – arcus cosinus liczby – Math.acos(number)
- .asin() – arcus sinus liczby – Math.asin(number)
- .atan() – arcus tangens liczby – Math.atan(number)
- .cos() – cosinus liczby – Math.cos(number)
- .sin() – sinus liczby – Math.sin(number)
- .tan() – tangens liczby – Math.tan(number)
funkcje statystyczne i logarytmiczne
- .exp() – zwraca ex gdzie x jest argumentem, liczbą a e jest stałą Eulera – Math.exp(x)
- .log() – logarytm naturalny liczby – Math.log(number)
- .max() – większa z dwóch podanych liczb – Math.max(number1,number2)
- .min() – mniejsza z dwóch podanych liczb – Math.min(number1,number2)
matematyczne operacje
- .abs() – wartość absolutną liczby – Math.abs(number)
- .ceil() – najmniejsza liczba całkowita większa lub równą danej liczbie, zaokrąglenie w górę do najbliższej liczby całkowitej – Math.ceil(number) – Math.ceil(3.3); // returns 4
- .floor() – największa liczba całkowita mniejsza lub równa danej liczbie, zaokrąglenie w dół do najbliższej liczby całkowitej – Math.floor(number) – Math.floor(3.3); // returns 3
- .pow() – wartość number1 podniesionej do potęgi number2 Math.pow(number1,number2)
- .random() – liczba pseudolosowa z zakresu od 0 (włącznie) do 1 (wyłącznie) – Math.random
- .round() – zaokrąglenie do najbliższej liczby całkowitej – Math.round(number) – Math.round(3.3); //returns 3, Math.round(6.6); //returns 7
- .sqrt() – pierwiastek kwadratowy liczby – Math.sqrt(number)
stałe matematyczne
- Math.E – liczba Eulera, podstawa logarytmu naturalnego, e ≈ 2.718
- Math.LN2 – logarytm naturalny z 2, ln 2 ≈ 0.693
- Math.LN10 – logarytm naturalny z 10, ln 10 ≈ 2.302
- Math.LOG2E – logarytm o podstawie 2 z e (liczba Eulera), log2e ≈ 1.442
- Math.LOG10E – logarytm o podstawie 10 z e (liczba Eulera), log10e ≈ 0.434
- Math.PI – przybliżenie wartości π ≈ 3.14159
- Math.SQRT1_2 – pierwiastek z 0.5, √½ ≈ 0.707
- Math.SQRT2 – pierwiastek z 2, √2 ≈ 1.414
Math.floor(Math.random() * 11); – zwraca losową liczbę z zakresu od 0 do 10.
function round(num) { return Math.round(num * 100)/100; }
metody Number
- .toPrecision(x) – formatuje liczbę do określonej ilości miejsc po przecinku
–
metody String – metody łańcuchów
- .slice(x, y) – pobiera index początkowy i końcowy i zwraca łańcuch elementów zawartych pomiędzy indeksami, włacznie z pierwszym ale bez ostatniego, w przypadku braku zdefiniowania końcowego indeksu zwraca elementy od początkowgo indeksu do końca łańcucha
- .indexOf(’x’) – wyszukuje wskazaną wartość w łańcuchu i zwraca numer indeksu pod którym się znajduje, jako argument można tez podać łańcuch zawierający więcej niż jeden znak (’xyz’) wskazuje wtedy index początkowego znaku
- .indexOf() – pierwsze wystąpienie łańcucha w bieżącym stringu – myText.IndexOf(S,{fromIndex}())
- .lastIndexOf() – ostatnie wystąpienie łańcucha w stringu – myText.lastIndexOf(S,{fromIndex}())
- .trim – usuwa białe znaki (spacja, znak nowego wiersza, tabulator) z początku i końca łańcucha
- .charAt(x) – pobranie wskazanego znaku, lub przez odczyt własności numerycznych
- .charCodeAt() – pobranie wskazanego znaku Unicode
- .concat() – łączy dwa lub więcej łańcuchów i zwraca wynik jako kopię
- .fromCharCode() – konwertuje znak Unicode na 'tadycyjny’ znak
- .localeCompare() – porównuje dwa łańcuchy w obecnej lokalizacji
- .match() – przeszukuje w łańcuchu wyrażenie regularne i zwraca dopasowane
- .replace(„A”, „Z”) – szuka wskazanego łańcucha A i zwraca nowy łańcuch z zastąpioną wartością na Z
- .search() – przeszukuje łańcuch i zwraca pozycję pierwszej wyszukanej wartości
- .anchor() – tworzenie kotwicy – string.anchor(„contents_anchor”()
- .big() – tworzenie tekstu big – myText.big()
- .blink() – tworzenie tekstu blink (pulsowanie) – myText.blink()
- .bold() – tworzenie tekstu bold – myText.bold()
- .fixed() – tekst o stałej szerokości znaku – myText.fixed()
- .fontcolor() – tworzenie tekstu w podanym kolorze – myText.fontcolor(color)
- .fontsize() – tworzenie tekstu w podanej wielkości czcionki – myText.fontsize(integer)
- .italics() – tworzenie tekstu italics – myText.italics()
- .link() – tworzenie odsyłacza hipertekstowego – myText.link(URL())
- .small() – tworzenie tekstu small – myText.small()
- .strike() – tworzenie tekstu strike-through – myText.strike()
- .sub() – tworzenie tekstu subscript – myText.sub()
- .substr() – zwraca łańcuch ograniczony poczatkowym indeksem i ilością znaków jakie ma pobrać – „Agnieszka”.substr(2, 6) – //return nieszk
- .subString() – zwraca łańcuch ograniczony znakami indeksu początku i indeksu końca – String=mystring.substring(indexA,indexB) – name56.subString(4) – 56
- .sup() – tworzenie tekstu superscript- myText.sup()
- .toLowerCase() – zamiana ciągu na małe litery, zwraca kopię łańcucha małymi literami – myText.toLowerCase()
- .toUpperCase()- zamiana ciągu na wielkie litery, zwraca kopię łańcucha wielkimi literami – myText.toUpperCase()
- .toLocaleLowerCase() – zwraca kopię łańcucha małymi literami, wg lokalnego hosta
- .toLocaleUpperCase() – zwraca kopię łańcucha dużymi literami, wg lokalnego host
- split(’ ’) – podział łańcucha na części poprzez znak użyty jako argument,
- .toString() – zwraca wartość obiektu String
- .valueOf() – zwraca bezpośrednią wartość obiektu String
console.log('trelemorele'.charAt(2)); // e console.log('trelemorele'[2]); // e
metody Tablic
- indexOf (x) – wyszukuje wskazaną wartość w tablicy i zwraca numer indeksu pod którym się znajduje
- lastIndexOf(x) – wyszukuje wskazany element od końca tablicy i zwraca numer indeksu
- opcjonalnie przyjmują drógi argument, od którego miejsca ma rozpocząć się szukanie
- slice(x, y) – pobiera index początkowy i końcowy i zwraca tablicę elementów będzących pomiędzy indeksami, włacznie z pierwszym ale bez ostatniego, w przypadku braku zdefiniowania końcowego indeksu zwraca elementy od początkowgo indeksu do końca tablicy
- push(’element’) – dodaje element/elementy na końcu tablicy – array.push(’e1′,’e2′,’e3′);
- pop() – usuwa element na końcu tablicy – array.pop();
- unshift(’element’) – dodaje element/elementy na początku tablicy – array.unshift(e1′,’e2′,’e3′);
- shift() – usuwa element na początku tablicy – array.shift();
- reverse – odwrócenie kolejności znajdujących się w tablicy elementów
- .join(’ ’) – zamiana tablicy na łańcuch, pomiędzy elementami znak z argumentu join
- .sort() – sortowanie tablicy
- .concat() – łączenie tablic – arrayAll = array1.concat(array2, array3,..)
- .splice(x, y, [item1[, item2[, . . . [,itemN]]]]); – x- od jakiego indexu zaczyna się usuwanie, y – ile elementów usunąć, item – opcjonalne elementy do wstawienia w miejsce usuniętych
console.log(['a', 'b', 'c', 'a', 'b', 'c', 'a', 'b', 'c'].indexOf('a')); // 0 console.log(['a', 'b', 'c', 'a', 'b', 'c', 'a', 'b', 'c'].lastIndexOf('a')); // 6 console.log(['a', 'b', 'c', 'a', 'b', 'c', 'a', 'b', 'c'].indexOf('a', 2)); // 3 console.log(['a', 'b', 'c', 'd', 'e', 'f', 'g', 'h', 'i'].slice(3, 6)); // ['d', 'f', 'g'] console.log(['a', 'b', 'c', 'd', 'e', 'f', 'g', 'h', 'i'].slice(6)); // ['g', 'h', 'i'] function remove(array, index) { return array.slice(index + 1).concat(array.slice(0, index)); } console.log(remove(['a', 'b', 'c', 'd', 'e'], 2)); // ['d', 'e', 'a', 'b'] var fruits = ["Apple", "Banana", "Mango", "Orange"]; fruits.reverse(); ["Apple", "Banana", "Mango", "Orange"].reverse();
Metody Window
- .alert() – wyświetla okno dialogowe Alert – window.alert(„DoThis”)
- .clearTimeout() – przerywa polecenie setTimeout – window.clearTimeout(TimerIDVariable)
- .close() – zamyka określone okno – window.close()
- .confirm() – wyświetla okno dialogowe Confirm – window.confirm(„Text”)
- .open() – otwiera nowe okno – window.open(„URL”,”Name”,[„Features”])
- .prompt() – wyświetla okno dialogowe Prompt – window.prompt(„Text”,[InputDefault])
- .setTimeout() – uruchamia kod JavaScript na określony w milisekundach okres – window.setTimeout(„String”,msecs)
Metody kontekstu renderowania:
- drawImage()
- shadowColor=”color”;
- shadowOffsetX=horiontal value;
- shadowOffsetY=vertical value;
- shadowBlur=blur value;
Hope this helps and happy coding :)
Zobacz jeszcze
Ciekawe książki, blogi do poczytania
książki dla programisty Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku - Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides Adaptywny kod. Zwinne...
blogs
tablice JavaScript
tablice JavaScript ponumerowana grupa elementów danych, traktowana jako jednostka. Tablica może zawierać: łańcuchy, liczby, obiekty i inne typy danych. Każda wartość w tablicy - element...