metody JavaScript

metody JavaScript

to funkcje przetwarzające dane obiektu, lub inaczej funkcja przypisana do obiektu jako jego własność, czyli mogą być wywołane w kontekście obiektu. Metody mogą przyjmować argumenty, podane w () oraz zwracać wartości.

 

własność zwracająca funkcję to metoda.

 

definiowanie metody

  • funkcja ‚inline’

myObject.method1 = function () {
console.log('this is method 1');
}

  • zdefiniowanie funkcji i przypisanie jej nazwy do odpowiedniej właściwości obiektu

function myMethod(someValue) {
console.log(someValue);
}

myObject.method2 = myMethod;

 

Wywołanie metody

tak jak wywołanie właściwości z dodaniem () z ewentualnymi argumentami.


myObject.method1();
myObject.method2('this is method 2');

 

metody Date – metody daty

  • .getDate() – dzień miesiąca jako liczba od 1 – 31
  • .getDay() – liczba reprezentującą dzień tygodnia od 0 do 6
  • .getHours() – godzina od 0 – 23
  • .getMinutes() – minuty od 0 – 59
  • .getMonth() – miesiąc od 0 – 11
  • .getSeconds() – sekundy
  • .getTime() – numeryczna wartość czasu
  • .getTimeZoneOffset() określona w minutach różnicę strefy czasowej dla bieżącej lokalizacji
  • .getYear() – rok
  • .getFullYear() – rok w wersji cztero cyfrowej (yyyy)
  • .parse() – liczba milisekund od 1 stycznia 1970
  • .setDay() – ustawia dzień miesiąca – .setDay(01)
  • .setHours() – ustawia godziny – .setHours(16)
  • .setMinutes() – ustawia minuty – .setMinutes(25)
  • .setMonth() – ustawia miesiąc- .setMonth(03)
  • .setSeconds() – ustawia sekundy – .setSeconds(24)
  • .setTime() – nadaje zmiennej wartość liczby milisekund od 1/1/70 00:00:00 – .setTime(milliseconds)
  • .setYear() – ustawia rok – .setYear(1982)
  • .toGMTString() – wyświetla aktualną datę jako ciąg z użyciem konwencji toGMTString
  • .toLocaleString() – wyświetla aktualną datę jako ciąg z użyciem konwencji toLocaleString
  • .UTC() – wyświetla liczbę milisekund w dacie od 1/1/70 00:00:00, GMT

 

metody Document – metody dokumentu

  • .clear() – czyści okno dokumentu – document.clear()
  • .close() – zamyka okno dokumentu – document.close()
  • .open() – otwiera wyspecyfikowany typ MIME – document.open({„mime”})
  • .write() – zamieszcza tekst w dokumencie – document.write(„tralala”)
  • .writeln() – zamieszcza tekst w dokumencie ze znakiem końca wiersza – document.writeln(„tralala”)
  • getElementById(„id”)
  • getElementsByTagName(„p”)
  • getElementsByName(„nazwa”)

 

metody Form – metody formularzy

  • .submit() – wysłanie danych z formularza – myForm.submit()
  • .blur() – usunięcie kursora z określonego elementu
  • .focus() – ustawienie kursora na wybranym elemencie
  • .select() – wybranie pola danego elementu

 

metody Frame

  • .clearTimeout() – przerywa polecenie setTimeout – myFrame.clearTimeout(TimerIDVariable)
  • .setTimeout() – uruchmienie kod JavaScript na określony w milisekundach czas – myFrame.setTimeout(„String”,milliseconds)

 

metody History – metody historii

  • .back() – ładuje poprzednio odwiedzony adres URL z pliku historii – history.back
  • .forward() – ładuje następny adres URL z pliku historii – history.forward
  • .go() – ładuje adres URL z z pliku historii, gdzie n jest liczbą całkowitą reprezentującą numer strony – history.go(n | „URL”) – history.go(-3) – odpowiednik trzykrotnego kliknięcia wstecz

 

metody Location

  • location.reload() – przeładowje bieżący dokument – odśwież, z parametrem true – ignoruje pamięć podręczną przeglądarki i odświeża niezależnie czy uległ zmianie
  • location.replace() – zastępuje bieżącą lokalizację nową

 

metody Math

 

funkcje algebraiczne

  • .acos() – arcus cosinus liczby – Math.acos(number)
  • .asin() – arcus sinus liczby – Math.asin(number)
  • .atan() – arcus tangens liczby – Math.atan(number)
  • .cos() – cosinus liczby – Math.cos(number)
  • .sin() – sinus liczby – Math.sin(number)
  • .tan() – tangens liczby – Math.tan(number)

 

funkcje statystyczne i logarytmiczne

  • .exp() – zwraca ex gdzie x jest argumentem, liczbą a e jest stałą Eulera – Math.exp(x)
  • .log() – logarytm naturalny liczby – Math.log(number)
  • .max() – większa z dwóch podanych liczb – Math.max(number1,number2)
  • .min() – mniejsza z dwóch podanych liczb – Math.min(number1,number2)

 

matematyczne operacje

  • .abs() – wartość absolutną liczby – Math.abs(number)
  • .ceil() – najmniejsza liczba całkowita większa lub równą danej liczbie, zaokrąglenie w górę do najbliższej liczby całkowitej – Math.ceil(number) – Math.ceil(3.3); // returns 4
  • .floor() – największa liczba całkowita mniejsza lub równa danej liczbie, zaokrąglenie w dół do najbliższej liczby całkowitej – Math.floor(number) – Math.floor(3.3); // returns 3
  • .pow() – wartość number1 podniesionej do potęgi number2 Math.pow(number1,number2)
  • .random() – liczba pseudolosowa z zakresu od 0 (włącznie) do 1 (wyłącznie) – Math.random
  • .round() – zaokrąglenie do najbliższej liczby całkowitej – Math.round(number) – Math.round(3.3); //returns 3, Math.round(6.6); //returns 7
  • .sqrt() – pierwiastek kwadratowy liczby – Math.sqrt(number)

 

stałe matematyczne

  • Math.E – liczba Eulera, podstawa logarytmu naturalnego, e ≈ 2.718
  • Math.LN2 – logarytm naturalny z 2, ln 2 ≈ 0.693
  • Math.LN10 – logarytm naturalny z 10, ln 10 ≈ 2.302
  • Math.LOG2E – logarytm o podstawie 2 z e (liczba Eulera), log2e ≈ 1.442
  • Math.LOG10E – logarytm o podstawie 10 z e (liczba Eulera), log10e ≈ 0.434
  • Math.PI – przybliżenie wartości π ≈ 3.14159
  • Math.SQRT1_2 – pierwiastek z 0.5, √½ ≈ 0.707
  • Math.SQRT2 – pierwiastek z 2, √2 ≈ 1.414

 

Math.floor(Math.random() * 11); – zwraca losową liczbę z zakresu od 0 do 10.

 


  function round(num) {
    return Math.round(num * 100)/100;
  }

metody Number

  • .toPrecision(x) – formatuje liczbę do określonej ilości miejsc po przecinku

metody String – metody łańcuchów

  • .slice(x, y) –  pobiera index początkowy i końcowy i zwraca łańcuch elementów zawartych pomiędzy indeksami, włacznie z pierwszym ale bez ostatniego, w przypadku braku zdefiniowania końcowego indeksu zwraca elementy od początkowgo indeksu do końca łańcucha
  • .indexOf(’x’) – wyszukuje wskazaną wartość w łańcuchu i zwraca numer indeksu pod którym się znajduje, jako argument można tez podać łańcuch zawierający więcej niż jeden znak (’xyz’) wskazuje wtedy index początkowego znaku
  • .indexOf() – pierwsze wystąpienie łańcucha w bieżącym stringu – myText.IndexOf(S,{fromIndex}())
  • .lastIndexOf() – ostatnie wystąpienie łańcucha w stringu – myText.lastIndexOf(S,{fromIndex}())
  • .trim – usuwa białe znaki (spacja, znak nowego wiersza, tabulator) z początku i końca łańcucha
  • .charAt(x) – pobranie wskazanego znaku, lub przez odczyt własności numerycznych
  • .charCodeAt() – pobranie wskazanego znaku Unicode
  • .concat() – łączy dwa lub więcej łańcuchów i zwraca wynik jako kopię
  • .fromCharCode() –  konwertuje znak Unicode na 'tadycyjny’ znak
  • .localeCompare() – porównuje dwa łańcuchy w obecnej lokalizacji
  • .match() – przeszukuje w łańcuchu wyrażenie regularne i zwraca dopasowane
  • .replace(„A”, „Z”) – szuka wskazanego łańcucha A i zwraca nowy łańcuch z zastąpioną wartością na Z
  • .search() – przeszukuje łańcuch i zwraca pozycję pierwszej wyszukanej wartości
  • .anchor() – tworzenie kotwicy – string.anchor(„contents_anchor”()
  • .big() – tworzenie tekstu big – myText.big()
  • .blink() – tworzenie tekstu blink (pulsowanie) – myText.blink()
  • .bold() – tworzenie tekstu bold – myText.bold()
  • .fixed() – tekst o stałej szerokości znaku – myText.fixed()
  • .fontcolor() – tworzenie tekstu w podanym kolorze – myText.fontcolor(color)
  • .fontsize() – tworzenie tekstu w podanej wielkości czcionki – myText.fontsize(integer)
  • .italics() – tworzenie tekstu italics – myText.italics()
  • .link() – tworzenie odsyłacza hipertekstowego – myText.link(URL())
  • .small() – tworzenie tekstu small – myText.small()
  • .strike() – tworzenie tekstu strike-through – myText.strike()
  • .sub() – tworzenie tekstu subscript – myText.sub()
  • .substr()  – zwraca łańcuch ograniczony poczatkowym indeksem i ilością znaków jakie ma pobrać – „Agnieszka”.substr(2, 6) – //return nieszk
  • .subString() – zwraca łańcuch ograniczony znakami indeksu początku i indeksu końca – String=mystring.substring(indexA,indexB) – name56.subString(4) – 56
  • .sup() – tworzenie tekstu superscript- myText.sup()
  • .toLowerCase() – zamiana ciągu na małe litery, zwraca kopię łańcucha małymi literami – myText.toLowerCase()
  • .toUpperCase()- zamiana ciągu na wielkie litery, zwraca kopię łańcucha wielkimi literami – myText.toUpperCase()
  • .toLocaleLowerCase() – zwraca kopię łańcucha małymi literami, wg lokalnego hosta
  • .toLocaleUpperCase() – zwraca kopię łańcucha dużymi literami, wg lokalnego host
  • split(’ ’) – podział łańcucha na części poprzez znak użyty jako argument,
  • .toString() – zwraca wartość obiektu String
  • .valueOf() – zwraca bezpośrednią wartość obiektu String
console.log('trelemorele'.charAt(2));
// e
console.log('trelemorele'[2]);
// e

metody Tablic

  • indexOf (x) – wyszukuje wskazaną wartość w tablicy i zwraca numer indeksu pod którym się znajduje
  • lastIndexOf(x) – wyszukuje wskazany element od końca tablicy i zwraca numer indeksu
    • opcjonalnie przyjmują drógi argument, od którego miejsca ma rozpocząć się szukanie
  • slice(x, y) – pobiera index początkowy i końcowy i zwraca tablicę elementów będzących pomiędzy indeksami, włacznie z pierwszym ale bez ostatniego, w przypadku braku zdefiniowania końcowego indeksu zwraca elementy od początkowgo indeksu do końca tablicy
  • push(’element’) – dodaje element/elementy na końcu tablicy – array.push(’e1′,’e2′,’e3′);
  • pop() – usuwa element na końcu tablicy – array.pop();
  • unshift(’element’) – dodaje element/elementy na początku tablicy – array.unshift(e1′,’e2′,’e3′);
  • shift() – usuwa element na początku tablicy – array.shift();
  • reverse – odwrócenie kolejności znajdujących się w tablicy elementów
  • .join(’ ’) – zamiana tablicy na łańcuch, pomiędzy elementami znak z argumentu join
  • .sort() – sortowanie tablicy
  • .concat() – łączenie tablic – arrayAll = array1.concat(array2, array3,..)
  • .splice(x, y, [item1[, item2[, . . . [,itemN]]]]); – x- od jakiego indexu zaczyna się usuwanie, y – ile elementów usunąć, item – opcjonalne elementy do wstawienia w miejsce usuniętych

 


console.log(['a', 'b', 'c', 'a', 'b', 'c', 'a', 'b', 'c'].indexOf('a'));
// 0
console.log(['a', 'b', 'c', 'a', 'b', 'c', 'a', 'b', 'c'].lastIndexOf('a'));
// 6
console.log(['a', 'b', 'c', 'a', 'b', 'c', 'a', 'b', 'c'].indexOf('a', 2));
// 3
console.log(['a', 'b', 'c', 'd', 'e', 'f', 'g', 'h', 'i'].slice(3, 6));
// ['d', 'f', 'g']
console.log(['a', 'b', 'c', 'd', 'e', 'f', 'g', 'h', 'i'].slice(6));
// ['g', 'h', 'i']

function remove(array, index) {
return array.slice(index + 1).concat(array.slice(0, index));
}
console.log(remove(['a', 'b', 'c', 'd', 'e'], 2));
// ['d', 'e', 'a', 'b']

var fruits = ["Apple", "Banana", "Mango", "Orange"];
fruits.reverse();

["Apple", "Banana", "Mango", "Orange"].reverse();

 

Metody Window

  • .alert() – wyświetla okno dialogowe Alert – window.alert(„DoThis”)
  • .clearTimeout() – przerywa polecenie setTimeout – window.clearTimeout(TimerIDVariable)
  • .close() – zamyka określone okno – window.close()
  • .confirm() – wyświetla okno dialogowe Confirm – window.confirm(„Text”)
  • .open() – otwiera nowe okno – window.open(„URL”,”Name”,[„Features”])
  • .prompt() – wyświetla okno dialogowe Prompt – window.prompt(„Text”,[InputDefault])
  • .setTimeout() – uruchamia kod JavaScript na określony w milisekundach okres – window.setTimeout(„String”,msecs)

 

Metody kontekstu renderowania:

  • drawImage()
  • shadowColor=”color”;
  • shadowOffsetX=horiontal value;
  • shadowOffsetY=vertical value;
  • shadowBlur=blur value;
javascript

Hope this helps and happy coding :)

Zobacz jeszcze

Ciekawe książki, blogi do poczytania

książki dla programisty Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku - Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides Adaptywny kod. Zwinne...

tablice JavaScript

tablice JavaScript ponumerowana grupa elementów danych, traktowana jako jednostka. Tablica może zawierać: łańcuchy, liczby, obiekty i inne typy danych. Każda wartość w tablicy - element...