JavaScript
implementacja:
<script type="text/javascript"> document.write("Hello Word!"); </script>
Hierarchia uruchamiania:
- script w sekcji <head>
- script w sekcji <body>
- funkcje obsługi zdarzeń(event handler) – podczas wystąpienia danego zdarzenia
funkcje, metody:
- write(), document.write() – wyświetla tekst
- alert() – wyświetla okno dialogowe z komunikatem
- console.log() – wyświetlanie wartosci w oknie konsoli JS
- window.open(„somePage.html”,”ow”,”width=400,height=200″); – otwiera w nowym oknie o wskazanych wymiarach, wskazaną stronę
- window.close(); – zamyka otwarte okno
- return – zwraca wartość
- navigator.platform – określa system
- navigator.appVersion –
- myArray.pop() – element tablicy jest pobierany (usuwany z tablicy) i przypisywany
- myArray.length – podaje ilość elementów tablicy
- getElementById() – pobiera element o konkretnym identyfikatorze
- getElementByTagName() – pobiera wszystkie elementy podanego znacznika, document.getElementByTagName(’a’) – pobiera wszystkie elementy a
- getElementByClassName() – pobiera elementy po ich nazwie klasy
- querySelectorAll() – pobiera elementy przy użyciu dowolnego selektora css – document.querySelectorAll(’p.big’);
- getContext(’2d’) – rysowanie w przestrzeni 2d
- fillStyle – myWork.fillStyle = '#e22117′; – wypełnienie kolorem tła
- fillRect(x,y,x,y) – myWork.fillRect(2,2,100,50); – wypełnienie prostokąta
- fill() – myWork.fill(); – wypełnienie stworzonego kształtu określonym kolorem
- strokeStyle – myWork.strokeStyle = '#e22117′; – wypełnienie kolorem ramki
- strokeRect(x,y,width, height)
- clearRect(x,y,width, height)
- onload
- drawImage – myWork.drowImage(pic, x, y)
- src – podaje źródło – pic.src = 'myImage.png’;
- isNan () – sprawcza, czy dana wartość nie jest liczbą
- !isNaN() – sprawdza czy dana wartość jest liczbą
- prompt(’i want’, ’ …’); – wyświetla okno dialogowe z treścią i tekstem od którego ma zaczynać się odpowiedz, zwraca dane wpisane przez użytkownika
- push() – dodanie elementu/elementów na koniec tablicy
- unshift() – dodanie elementu/elementów na oczatek tablicy
- pop() – usuwanie elementu z końca tablicy, zwraca wartość usuniętego elementu
- shift() – usuwanie elementu z początku tablicy, zwraca wartość usuniętego elementu
- charAt(2) – podaje 3 literę łańcucha znaków
- parseInt(variable, 10) – przekształca wartość zmiennej na liczbę całkowitą
- join()
- getHours() – pobiera godzinę
- getMinutes()
- getSeconds()
- innerHTML – document.getElementById(„myDiv”).innerHTML = 5 + 6;
- toDateString()
- toFixed(2)
- Math.max(3, 33) – pobiera dowolną liczbę wartości liczbowych i zwraca największą z nich
- Math.min(3, 33) – pobiera dowolną liczbę wartości liczbowych i zwraca najmniejsza z nich
- Math.sqrt – oblicza pierwiastek kwadratowy (metoda obiektu Math)
- confirm(„text”) – wyświetla okno dialogowe z przyciskami ok i anuluj – zwraca true gdy użytkownik kliknie ok, false gdy kliknie anuluj
- Number – zwraca liczbę, zmienia wartość w liczbę
- String – zmiana wartości na łańcuch
- Boolean – zmiana wartości na typ logiczny
niektóre metody
document.querySelectorAll – zwraca listę obiektów
document.getElementsByTagName – zwraca kolekcję elementów
Kolekcja HTML – zawiera rzeczywiste elementy, uwzględnia zmiany wprowadzone w modelu DOM
Konwersja typów danych
automatyczna konwersja typów
zamiana zmiennej z wartością liczbową (3) na znak po zamieszczeniu w zmiennej łączącej ciągi znaków.
document.write(’całkowity koszt to ’ + total + '$’) – całkowity koszt to 400$
funkcja document.write działa na łańcuchach interpreter JS automatycznie konwertuje wszystkie wartości na łańcuch.
wymuszona konwersja typów
var nomOfIceAxes=’3′;
var nomOfCrampon=3;
var totalItems = nomOfIceAxes + nomOfCrampon;
wynik będzie text 3 + 3 = 33
aby zmienna nomOfIceAxes była potraktowana jako liczba:
- znak +
var totalItems = +nomOfIceAxes + numOfCrampon;
znak+ przed zmienną nakazuje próbę konwersji łańcucha znaków na liczbę.
- polecenie Number()
var totalItems = Number(nomOfIceAxes) + nomOfCrampon;
- polecenie String() – String(prompt(„Your name”, „”)); – konwersja wartości na łańcuch
- polecenie Boolean() – konwersja wartości na typ logiczny
var value1 = 1; var value2 = '2'; var value3 = value1 + +value2; //3 var value3 = value1 + Number(value2); //3
Konwersja przez funkcje:
wczytanie liczby z początku łańcucha i zwrócenie wartości liczbowej, jeśli na początku łańcucha nie ma liczby zwraca NaN.
- parseInt() – przekształcenie łańcuchu na liczbę
- parseFloat() – przekształca łańcuch na liczbę zmiennoprzecinkową
właściwości:
- .valueAsNumber – znaki liczbowe zawarte w polu (np. input) traktowane są jako liczby nie tekst
przykład:
function myFunction(){ myVar="thisIsIt"; return myVar; } showVar=myFunction(); document.write(showVar); variable1="12"; variable2="3"; result=variable1 + variable2; document.write(result); result=123 variable1=12; variable2=3; result=variable1 + variable2; document.write(result); result=15
apply() – pozwala zamieszczane tablicy jako argumentu, np:
var myArray = [5, 50, 10]; Math.max.apply(Math, myArray);
Tworzenie obiektów:
AddingMachine=new Object();
przypisanie wartości (oddzielone . ):
AddingMachine.firstNumber=3
dodanie metody (funkcji):
AddingMachine.total=function(){
document.write(this.firstnumber + this.secondNumber);
}
Pobieranie danych z formularza:
<script type="text/javascript"> FormWeb=new Object(); FormWeb.goForm=function(){ var mountain = document.myForm.mountain.value; var height = document.myForm.height.value; message="The height of mountain " + mountain + " is " + height + " m"; document.myForm.info.value=message; } </script> <form name="myForm"> <label>Mountain: <input type="text" name="mountain"> </label> <label>Height: <input type="text" name="height"> </label> Summary: <textarea name="info" cols=50 rows=5></textarea> <input type="button" name="submit" value="go" onClick="FormWeb.goForm()"> </form>
lub poprzez odwołanie DOM do elementów formularza jak do tablicy, gdzie:
- formularz – forms[0], forms[1], forms[2]…
- elemnet – elements[0], elements[1], elements[2]…
<script type="text/javascript"> FormWeb=new Object(); FormWeb.goForm=function(){ var mountain = document.forms[0].elements[0].value; var height = document.forms[0].elements[1].value; message="The height of mountain " + mountain + " is " + height + " m"; document.myForm.info.value=message; } </script>
Hope this helps and happy coding :)
Zobacz jeszcze
znacznik html5 Video
Znacznik html5 video - do zamieszczania i odtwarzania plików video na stronie. <video src="fileFilm.mp4"><span id="result_box" class="short_text"...
html5
canvas
Kontener dla grafiki tworzonej dzięki językom skryptowym. atrybuty: width height Sprawdzenie czy przeglądarka użytkownika obsługuje element html5 canvas - zamieszczenie w...