WooCommerce – podstawy tworzenia sklepu

Jeśli chcesz zbudować sklep internetowy na WooCommerce, warto opanować kilka kluczowych obszarów technicznych oraz zrozumieć podstawy zarządzania i optymalizacji sklepu. Oto, co powinnaś wiedzieć:

1. Podstawy WordPressa

Przed rozpoczęciem pracy z WooCommerce, potrzebujesz postawić stronę na WordPress.

2. Instalacja i konfiguracja WooCommerce

  • instalacja wtyczki WooCommerce:
    • w panelu WordPress przejdź do Wtyczki > Dodaj nową, wyszukaj „WooCommerce” i zainstaluj
  • konfiguracja podstawowa:
    • przejdź przez kreator ustawień WooCommerce, aby skonfigurować:
      • Walutę, stawki podatkowe
      • metody płatności (np. PayPal, Przelewy24, Stripe)
      • strefy wysyłki i opcje dostawy
    • dodaj strony systemowe (koszyk, zamówienie, sklep)

3. Motywy WordPress dostosowane do WooCommerce

  • wybierz motyw kompatybilny z WooCommerce, np.:
    • Astra, OceanWP, Storefront (darmowe i lekkie)
    • premium, płatne jak Flatsome lub GeneratePress, jeśli potrzebujesz większych możliwości
  • dostosowywanie motywu:
    • wykorzystaj opcję Wygląd > Dostosuj, aby edytować kolory, nagłówki, układy itp.
    • możesz używać kreatorów stron, takich jak Elementor lub WPBakery, by tworzyć bardziej złożone układy
    • stwórz child theme by zbudować własne, indywidualne rozwiązania

4. Dodawanie i zarządzanie produktami

  • typy produktów:
    • prosty produkt (np. pojedynczy przedmiot)
    • produkt z wariantami (np. różne rozmiary/kolory)
    • produkt wirtualny (np. kurs online) lub do pobrania (np. pliki PDF)
  • dodawanie produktów:
    • dodaj tytuł, opis, cenę, obrazki, kategorie i tagi
    • skonfiguruj atrybuty (np. rozmiar, kolor) i warianty
  • zarządzanie zapasami:
    • włącz opcję „zarządzanie stanem magazynowym”, aby śledzić dostępność produktów

5. Podatki, płatności, dostawa

  • określ rodzaje stawek podatkowych
  • metody płatności:
    • Skonfiguruj popularne bramki płatności:
      • PayPal – łatwe i uniwersalne
      • Stripe – do kart kredytowych
      • Przelewy24/Tpay – lokalne płatności w Polsce
      • paynow dzięki wtyczce Zapłać z paynow.pl
    • ustaw testowe dane, aby upewnić się, że wszystko działa zarówno w płatnościach online jak i blik
  • opcje wysyłki:
    • skonfiguruj strefy wysyłki (np. Polska, UE, świat)
    • dodaj koszty dostawy (np. ryczałt, darmowa wysyłka, wysyłka na podstawie wagi)
    • tu dla bardziej zaawansowanych opcji przydaje się plugin Flexible Shipping PRO, WooCommerce InPost

6. SEO i optymalizacja

  • SEO dla WooCommerce:
    • użyj wtyczki, np. Yoast SEO lub Rank Math, aby zoptymalizować produkty i strony pod kątem wyszukiwarek
    • ustal przyjazne linki
  • optymalizacja szybkości:
    • zainstaluj wtyczkę do cache (np. WP Rocket lub LiteSpeed Cache)
    • używaj optymalizacji obrazków (np. Smush, Imagify)
    • wybierz szybki hosting zoptymalizowany pod WooCommerce

7. Bezpieczeństwo i kopie zapasowe

  • bezpieczeństwo:
    • zainstaluj wtyczkę zabezpieczającą (np. Wordfence, iThemes Security)
    • włącz certyfikat SSL (https://), aby zapewnić bezpieczne połączenie
  • kopie zapasowe:
    • użyj wtyczek do backupu, np. UpdraftPlus lub All-in-One WP Migration
    • regularnie zapisuj kopie na lokalnym dysku lub w chmurze (Google Drive, Dropbox)

8. Analiza i zarządzanie sklepem

  • śledzenie zamówień: w WooCommerce zarządzasz zamówieniami w sekcji „Zamówienia”
  • statystyki i raporty:
    • WooCommerce ma wbudowany moduł raportowania (sprzedaż, produkty, klienci)
    • użyj Google Analytics (np. z wtyczką GA4 for WooCommerce, Google for WooCommerce) do śledzenia ruchu i konwersji
  • zarządzanie klientami:
    • WooCommerce automatycznie tworzy konta klientów
    • Możesz dodać wtyczki CRM, jeśli chcesz rozbudować zarządzanie relacjami z klientami

9. Dodatkowe funkcje za pomocą wtyczek

  • programy lojalnościowe: YITH WooCommerce Points and Rewards.
  • e-mail marketing: MailPoet, Klaviyo, MailerLite lub integracja z Mailchimp.
  • filtry produktów: Product Filter by WooCommerce
  • faktury i etykiety wysyłkowe: PDF Invoices & Packing Slips for WooCommerce
  • łatwe przeliczanie ceny pomiędzy walutami: Currency Switcher for WooCommerce
  • zarządzanie płatnościami z subskrypcjami: WooCommerce Subscriptions, WooCommerce Subscriptions – Custom Price String, WooCommerce Deposits, Deposits & Partial Payments for WooCommerce – Pro, First payment date for WooCommerce Subscriptions
  • rozwinięcia kuponów promocyjnych: Discount Rules Core, Woo Discount Rules PRO 2.0, WooCommerce Smart Coupons

10. Testowanie i uruchamianie

  • testowanie sklepu:
    • przetestuj proces zakupowy (dodawanie do koszyka, płatność, wysyłka e-maila z potwierdzeniem)
    • sprawdź responsywność na różnych urządzeniach (telefon, tablet, komputer)
  • uruchomienie:
    • przenieś sklep na hosting produkcyjny, jeśli budujesz na lokalnym serwerze
    • ustaw przekierowania domeny na właściwy adres

Lista przydatnych pytań przed rozpoczęciem prac nad sklepem:

  • adres fizyczny sklepu
  • gdzie jest sprzedaż kierowana, czy tylko PL czy inne kraje też? jeśli tak to jakie
  • wersja językowe strony: jedna, czy parę języków?
  • sklep będzie posiadał produkty fizyczne i cyfrowe?
  • jakie rodzaje wysyłek mają być dodane?
  • jakie rodzaje podatków będą dodane?
  • czy kupony rabatowe mają być skonfigurowane?
  • jakie waluty, jedna czy kilka, zależne od języka?
  • czy mają być opinie o produktach? czy klienci mogą zamieszczać opinie?
  • czy mają być oceny produktu (gwiazdki)?
  • jakie rodzaje płatności dodajemy?
  • czy treści do strony polityki prywatności i regulamin sklepu będzie od razu dostarczone by podpiąć w odpowiednich miejscach pod sklep?
  • czy stylizujemy wiadomości email?
  • czy jest przygotowany własny branding jak logotyp, kolory które należy zamieścić w konfigurowanym szablonie? 
  • czy robimy połączenie z kontem instagram, twitter, jeśli tak poproszę o konta i dane dostępowe do nich, użytkownik i hasło
  • czy konta mailowe do obsługi sklepu są już założone czy należy je założyć? 
WooCommerce

Hope this helps and happy coding :)

Zobacz jeszcze

przydatne shortcode do woocommerce

woocommerce_cart – shows the cart page woocommerce_checkout – shows the checkout page woocommerce_my_account – shows the user account page woocommerce_order_tracking – shows the order...

ścieżka do katalogu theme i ścieżka do katalogu child theme w Wordpress

Kiedy mamy własny temat w WP i chcemy w jego plikach pobrać ścieżkę do katalogu tematu by zamieścić obrazek lub inny plik wykorzystujemy funkcję: get_template_directory_uri() jak np. w...