słownik codera
- refactoring – refaktoryzacja – modyfikacja istniejącego kodu w celu wykonania tego samego zadanie w bardziej wydajny czy elegancki sposób
- event handler – funkcja obsługi zdarzeń
- remote scripting – skrypt zdalny
- funkcja fabrykująca –
- konstruktor –
- debugowanie – usuwanie błędów z programu lub skryptu
- literał tablicy []
- protokół sieciowy – określa sposób komunikacji przez sieć
- TCP – Transmission Control Protocol – komputer nasłuchujący (serwer) + komputer nawiązujący połączenie (klient), bazuje na nim większość internetowych technologii komunikacyjnych
- port – przypisany numer do nasłuchiwania danego rodzaju komunikatów
- sieć ogólnoświatowa (world wide web) – zestaw protokołów i formatów umożliwiających przeglądanie stron w przeglądarkach
- HTTP – Hypertext Transfer Protocol – protokół umożliwiający komputerom żądanie dokumentów przez sieć
- URL – Universal Resource Locator – adres url: https://webscene.pl/contact – 3 składowe adresu:
- http:// – informuje jaki został użyty protokół
- identyfikator serwera reprezentowany przez domenę
- konkretny dokument, zasób
- protocol-relative – adres url zależny od protokołu – ustawienie protokołu takie jak aktualny protokół ( src=”//ajax.googleapis.com/..”) , jeśli strona korzysta z:
- http:// zostanie też ustawione http://
- https:// zostanie ustawione https://
- google Realtime
- tickers – paski informacyjne
- tablica asocjacyjna –
- języki kompilowalne – wymagają kompilatora, program przekładający na język maszyny zanim się go uruchomi
- język interpretowany – wykonywanie skryptu na bieżąco
- unobtrusive scripting – technika pisania dyskretnych skryptów – info
- best practices – zalecane metody programowania
- graceful degradation – kontrolowana degradacja, idea tworzenia kodu z najnowszymi nowinkami technicznymi jednak 'zniżający się’ do wywołanie przez starsze wersje bez straty na dotarciu do najważniejszych danych
- progressive enhancement – progresywne ulepszanie – zachowanie maksymalnie możliwej prostoty dokumentu HTML tak by działał nawet w prymitywnych przeglądarkach następnie dodawanie ulepszeń działających na nowszych wersjach.
- feature sensing – wykrywanie funkcjonalności – sprawdzenie któa metoda jest obsługiwana i jej użycie, jeśli nie jest obsługiwana sprawdzenie kolejnej.
- browser sensing – wykrywanie przeglądarki – sprawdzanie jaka przeglądarka będzie obsługiwała skrypt
- LIFO – Last In First Out – ostatni na wejściu, pierwszy na wyjściu, stos – ang.stack. JS – metoda push i pop
- FIFO – Fisrt In First Out – pierwszy na wejściu, pierwszy na wyjsciu – kolejka – ang. queue.
- AJAX – Asynchronous JavaScript and XML – grupa powiązanych ze sobą możliwości i technik – wysyłanie przez JavaScript żądań do serwera, odbieranie odpowiedzi, aktualizowanie fragmentó strony bez przeładowywania strony
- HML – Extensible Markup Language – nie ma stałego zestawu znaczników, pozwala definiować własne znaczniki
- AHAH – Asynchronous HTTP and HTML – żądanie fragmentu kodu html
- API – Aplication Program Interface – set of routines, protocols, and tools for building software applications. Specifies how software components should interact
- CDN – Content Delivery Network – sieci dystrybucji treści – witryny przechowujące zasoby z których można korzystać poprzez zamieszczenie, np. serwery Google, Microsoft do pobierania plików bibliotek JS
- CGI – Common Gateway Interface – łączenie zewnętrznych programów z serwisem www aby stworzyć strone w 'locie’ na podstawie danych wprowadzanych przez uzytkownika
- DOM – Document Object Model – obiektowy model dokumentu, model obiektów dokumentu
- węzły (node) – znaczniki (elementy), atrybuty, teksty
- atrybuty -przypisane znacznikom html (class, id)
- Struktura danych drzewo –
- kształt rozgałęziony (bez cykli – węzłów zawierających pośrednio lub bezpośrednio samych siebie),
- struktura zagnieżdżona w której elementy mogą zawierać w sobie podobne do nich elementy,
- jeden konkretnie zdefiniowany korzeń,
- liście – węzły niemające potomków np. zmienne i wartości
- WWW – world Wide Web
- W3C – World Wide Web Consortium
- XHR – XMLHttpRequest – obiekt języków skryptowych
- HTML – Hyper Text Markup Language – język oznaczeń
- encje – notacja oznaczeń zastępowana przez przeglądarkę konkretnym znakiem &..;
- < (less than) – <
- > (greater than) – >
- & – &
- " – „
- XHTML
- JSON – JavaScript Object Notation – zapis struktury danych za pomocą obiektów JavaScript i tablic:
- Y2K – Year 2000 Krisis, Year 2000 Kompatibility – z zawartym celowo błędem pisowni (K zamiast C), Year 2K – Year 2000 – problem z wcześniejszym oznaczaniem roku dwoma cyframi gdzie 01 – mógł oznaczać 1901 jak i 2001.
- Sandbox- piaskownica – odizolowane środowisko wykonawcze, wbudowane w przeglądarki mechanizmy ograniczające możliwości działania skryptów JS. Zablokowane przeglądanie plików na komputerze, modyfikowanie zasobów nie należących do strony do której należą, łączenie się z innymi serwerami, wczytywanie schowka systemowego.
{ "klucz" : "wartość", "klucz2" : [ "tablica", "roznych", "elementow" ] }
- ASCII – American Standard for Information Interchange – standardowy kod liczbowy używany w komputerach do reprezentacji znaków, przypisanie liczb 0 – 128 do znaków.
- RSS – Really Simple Syndication
- url – Uniform Resource Location
- UTC – Universal Time Coordinated – wzorcowy czas ustawiony na podstawie TAI(fr. Temps Atomique International, ang. International Atomic Time), z uwzględnieniem nieregularności ruchu obrotowego Ziemi i koordynowany względem czasu słonecznego.
- Look and Feel
- Object-oriented design
Hope this helps and happy coding :)
Zobacz jeszcze
Slider
popularne: slick bxslider Pluginy biblioteki jQuery: Elastislide dopasowuje rozmiar i zachowanie do aktualnej wielkości ekranu. Wykorzystuje specjalnie...