aktualizacja strony w google

Kiedy przebudowujemy całą stronę internetową czy dodajemy większe zmiany w strukturze i treściach dobrze zaraz po ich opublikowaniu dać znać Google o zmianach.

Najłatwiej i najszybciej zrobisz to dzięki Google Search Console.

  1. zaktualizuj mapę witryny (sitemap.xml), jeśli używasz Yoast SEO — mapa generuje się automatycznie pod adresem https://yourdomain.pl/sitemap_index.xml
  2. wejdź do Google Search ConsoleIndeksowanie → wpisz tam aktualny adres mapy i kliknij „Prześlij”
  3. wpisz tam aktualny adres mapy i kliknij „Prześlij”
  4. opcjonalnie zaktualizuj również plik robots.txt

Jeśli linki w mapie są nowe lub zaktualizowane (Yoast sam aktualizuje daty ), Google zauważy to i zaplanuje ponowne skanowanie strony.

Poprzez plik robots.txt

Otwórz plik /robots.txt i sprawdź, czy masz tam linię np.: Sitemap: https://yourdomain.pl/sitemap_index.xml
Jeśli nie — dodaj ją ręcznie lub przez Yoast SEO → „Narzędzia” → „Edytor pliku robots.txt”.

Pamiętaj:

  1. jeśli zmieniły się adresy URL — ustaw przekierowania 301, poprzez:
    • wtyczkę Redirection
    • w .htaccess (np.): Redirect 301 /stary-link/ https://twojadomena.pl/nowy-link/
  2. poczekaj cierpliwie ⏳ Google zwykle odwiedza stronę w ciągu kilku dni do 2 tygodni, ale przy dużych zmianach struktury może to potrwać nawet 4–6 tygodni,
  3. w Google Search Console → Raport „Strony” (Indeksowanie → Strony) możesz śledzić, które adresy zostały już ponownie zaindeksowane,
  4. Google Analytics i Google Search Console (GSC) to dwa różne narzędzia, choć można je ze sobą połączyć.

Jak wejść do Google Search Console

Wejdź tutaj: https://search.google.com/search-console/
Zaloguj się tym samym kontem Google, którego używasz w Analytics (jeśli to konto ma dostęp do domeny — GSC to wykryje).

Jeśli jeszcze nie masz strony dodanej do GSC

Po wejściu zobaczysz ekran „Wybierz typ usługi” — masz dwie opcje:

  1. Domena (Domain), np. twojadomena.pl
    • obejmuje wszystko: http, https, z www i bez www, subdomeny itd.
    • wymaga potwierdzenia w DNS (trzeba dodać rekord TXT u swojego dostawcy domeny),
  2. Prefiks URL (URL prefix), np. https://twojadomena.pl
    • obejmuje tylko dokładny adres (czyli np. nie obejmie www.twojadomena.pl),
    • łatwiejsze potwierdzenie, np. przez:
      • tag HTML w < head > strony,
      • lub automatyczne połączenie z Google Analytics (jeśli to to samo konto).

Jak połączyć GSC z Analytics (opcjonalnie)

Jeśli chcesz, żeby dane z GSC (np. wyszukiwane frazy, kliknięcia, pozycje) pojawiały się w Analyticsie 4:

  1. wejdź w Google AnalyticsAdministratorPołączenia z produktamiSearch Console
  2. kliknij „Połącz” i wybierz właściwą usługę GSC,
  3. Zatwierdź.

Dzięki temu w GA4 pojawi się sekcja „Pozyskiwanie → Wyniki w wyszukiwarce” z danymi z GSC.

Hope this helps and happy coding :)

Zobacz jeszcze

problem z indeksowaniem plików załaczników w Wordpress

WordPress automatycznie tworzy wpis typu attachment, czyli „stronę załącznika” do każdego pliku dodawanego w media (grafiki, PDF itp.), nie ma możliwości wyłączyć tego mechanizmu, a...