aktualizacja strony w google
Kiedy przebudowujemy całą stronę internetową czy dodajemy większe zmiany w strukturze i treściach dobrze zaraz po ich opublikowaniu dać znać Google o zmianach.
Najłatwiej i najszybciej zrobisz to dzięki Google Search Console.
- zaktualizuj mapę witryny (sitemap.xml), jeśli używasz Yoast SEO — mapa generuje się automatycznie pod adresem https://yourdomain.pl/sitemap_index.xml
- wejdź do Google Search Console → Indeksowanie → wpisz tam aktualny adres mapy i kliknij „Prześlij”
- wpisz tam aktualny adres mapy i kliknij „Prześlij”
- opcjonalnie zaktualizuj również plik robots.txt
Jeśli linki w mapie są nowe lub zaktualizowane (Yoast sam aktualizuje daty ), Google zauważy to i zaplanuje ponowne skanowanie strony.
Poprzez plik robots.txt
Otwórz plik /robots.txt i sprawdź, czy masz tam linię np.: Sitemap: https://yourdomain.pl/sitemap_index.xml
Jeśli nie — dodaj ją ręcznie lub przez Yoast SEO → „Narzędzia” → „Edytor pliku robots.txt”.
Pamiętaj:
- jeśli zmieniły się adresy URL — ustaw przekierowania 301, poprzez:
- wtyczkę Redirection
- w .htaccess (np.):
Redirect 301 /stary-link/ https://twojadomena.pl/nowy-link/
- poczekaj cierpliwie ⏳ Google zwykle odwiedza stronę w ciągu kilku dni do 2 tygodni, ale przy dużych zmianach struktury może to potrwać nawet 4–6 tygodni,
- w Google Search Console → Raport „Strony” (Indeksowanie → Strony) możesz śledzić, które adresy zostały już ponownie zaindeksowane,
- Google Analytics i Google Search Console (GSC) to dwa różne narzędzia, choć można je ze sobą połączyć.
Jak wejść do Google Search Console
Wejdź tutaj: https://search.google.com/search-console/
Zaloguj się tym samym kontem Google, którego używasz w Analytics (jeśli to konto ma dostęp do domeny — GSC to wykryje).
Jeśli jeszcze nie masz strony dodanej do GSC
Po wejściu zobaczysz ekran „Wybierz typ usługi” — masz dwie opcje:
- Domena (Domain), np. twojadomena.pl
- obejmuje wszystko: http, https, z www i bez www, subdomeny itd.
- wymaga potwierdzenia w DNS (trzeba dodać rekord TXT u swojego dostawcy domeny),
- Prefiks URL (URL prefix), np. https://twojadomena.pl
- obejmuje tylko dokładny adres (czyli np. nie obejmie www.twojadomena.pl),
- łatwiejsze potwierdzenie, np. przez:
- tag HTML w < head > strony,
- lub automatyczne połączenie z Google Analytics (jeśli to to samo konto).
Jak połączyć GSC z Analytics (opcjonalnie)
Jeśli chcesz, żeby dane z GSC (np. wyszukiwane frazy, kliknięcia, pozycje) pojawiały się w Analyticsie 4:
- wejdź w Google Analytics → Administrator → Połączenia z produktami → Search Console
- kliknij „Połącz” i wybierz właściwą usługę GSC,
- Zatwierdź.
Dzięki temu w GA4 pojawi się sekcja „Pozyskiwanie → Wyniki w wyszukiwarce” z danymi z GSC.
Hope this helps and happy coding :)
Zobacz jeszcze
problem z indeksowaniem plików załaczników w Wordpress
WordPress automatycznie tworzy wpis typu attachment, czyli „stronę załącznika” do każdego pliku dodawanego w media (grafiki, PDF itp.), nie ma możliwości wyłączyć tego mechanizmu, a...