słownik codera

  • refactoring – refaktoryzacja – modyfikacja istniejącego kodu w celu wykonania tego samego zadanie w bardziej wydajny czy elegancki sposób
  • event handler – funkcja obsługi zdarzeń
  • remote scripting – skrypt zdalny
  • funkcja fabrykująca –
  • konstruktor –
  • debugowanie – usuwanie błędów z programu lub skryptu
  • literał tablicy []
  • protokół sieciowy – określa sposób komunikacji przez sieć
  • TCP – Transmission Control Protocol – komputer nasłuchujący (serwer) + komputer nawiązujący połączenie (klient), bazuje na nim większość internetowych technologii komunikacyjnych
  • port – przypisany numer do nasłuchiwania danego rodzaju komunikatów
  • sieć ogólnoświatowa (world wide web) – zestaw protokołów i formatów umożliwiających przeglądanie stron w przeglądarkach
  • HTTP – Hypertext Transfer Protocol – protokół umożliwiający komputerom żądanie dokumentów przez sieć
  • URL – Universal Resource Locator – adres url: https://webscene.pl/contact – 3 składowe adresu:
    • http:// – informuje jaki został użyty protokół
    • identyfikator serwera reprezentowany przez domenę
    • konkretny dokument, zasób
  • protocol-relative – adres url zależny od protokołu – ustawienie protokołu takie jak aktualny protokół ( src=”//ajax.googleapis.com/..”) , jeśli strona korzysta z:
    • http:// zostanie też ustawione http://
    • https:// zostanie ustawione https://
  • google Realtime
  • tickers – paski informacyjne
  • tablica asocjacyjna –
  • języki kompilowalne – wymagają kompilatora, program przekładający na język maszyny zanim się go uruchomi
  • język interpretowany – wykonywanie skryptu na bieżąco
  • unobtrusive scripting – technika pisania dyskretnych skryptów – info
  • best practices – zalecane metody programowania
  • graceful degradation – kontrolowana degradacja, idea tworzenia kodu z najnowszymi nowinkami technicznymi jednak 'zniżający się’ do wywołanie przez starsze wersje bez straty na dotarciu do najważniejszych danych
  • progressive enhancement – progresywne ulepszanie – zachowanie maksymalnie możliwej prostoty dokumentu HTML tak by działał nawet w prymitywnych przeglądarkach następnie dodawanie ulepszeń działających na nowszych wersjach.
  • feature sensing – wykrywanie funkcjonalności – sprawdzenie któa metoda jest obsługiwana i jej użycie, jeśli nie jest obsługiwana sprawdzenie kolejnej.
  • browser sensing – wykrywanie przeglądarki – sprawdzanie jaka przeglądarka będzie obsługiwała skrypt
  • LIFO – Last In First Out – ostatni na wejściu, pierwszy na wyjściu, stos – ang.stack. JS – metoda push i pop
  • FIFO – Fisrt In First Out – pierwszy na wejściu, pierwszy na wyjsciu – kolejka – ang. queue.
  • AJAX – Asynchronous JavaScript and XML – grupa powiązanych ze sobą możliwości i technik – wysyłanie przez JavaScript żądań do serwera, odbieranie odpowiedzi, aktualizowanie fragmentó strony bez przeładowywania strony
  • HML – Extensible Markup Language – nie ma stałego zestawu znaczników, pozwala definiować własne znaczniki
  • AHAH – Asynchronous HTTP and HTML – żądanie fragmentu kodu html
  • API – Aplication Program Interface – set of routines, protocols, and tools for building software applications. Specifies how software components should interact
  • CDN – Content Delivery Network – sieci dystrybucji treści – witryny przechowujące zasoby z których można korzystać poprzez zamieszczenie, np. serwery Google, Microsoft do pobierania plików bibliotek JS
  • CGI – Common Gateway Interface – łączenie zewnętrznych programów z serwisem www aby stworzyć strone w 'locie’ na podstawie danych wprowadzanych przez uzytkownika
  • DOM – Document Object Model – obiektowy model dokumentu, model obiektów dokumentu
    • węzły (node) – znaczniki (elementy), atrybuty, teksty
    • atrybuty -przypisane znacznikom html (class, id)
  • Struktura danych drzewo –
    • kształt rozgałęziony (bez cykli – węzłów zawierających pośrednio lub bezpośrednio samych siebie),
    • struktura zagnieżdżona w której elementy mogą zawierać w sobie podobne do nich elementy,
    • jeden konkretnie zdefiniowany korzeń,
    • liście – węzły niemające potomków np. zmienne i wartości
  • WWW – world Wide Web
  • W3C – World Wide Web Consortium
  • XHR – XMLHttpRequest – obiekt języków skryptowych
  • HTML – Hyper Text Markup Language – język oznaczeń
  • encje – notacja oznaczeń zastępowana przez przeglądarkę konkretnym znakiem &..;
    • &lt; (less than) – <
    • &gt; (greater than) – >
    • &amp; – &
    • &quot; – „
  • XHTML
  • JSON – JavaScript Object Notation  – zapis struktury danych za pomocą obiektów JavaScript i tablic:
  • Y2K – Year 2000 Krisis, Year 2000 Kompatibility – z zawartym celowo błędem pisowni (K zamiast C), Year 2K – Year 2000 – problem z wcześniejszym oznaczaniem roku dwoma cyframi gdzie 01 – mógł oznaczać 1901 jak i 2001.
  • Sandbox- piaskownica – odizolowane środowisko wykonawcze, wbudowane w przeglądarki mechanizmy ograniczające możliwości działania skryptów JS. Zablokowane przeglądanie plików na komputerze, modyfikowanie zasobów nie należących do strony do której należą, łączenie się z innymi serwerami, wczytywanie schowka systemowego.
{
"klucz" : "wartość",
"klucz2" : [
  "tablica",
  "roznych",
  "elementow"
  ]  
}
  • ASCII – American Standard for Information Interchange – standardowy kod liczbowy używany w komputerach do reprezentacji znaków, przypisanie liczb 0 – 128 do znaków.
  • RSS – Really Simple Syndication
  • url – Uniform Resource Location
  • UTC – Universal Time Coordinated – wzorcowy czas ustawiony na podstawie TAI(fr. Temps Atomique International, ang. International Atomic Time), z uwzględnieniem nieregularności ruchu obrotowego Ziemi i koordynowany względem czasu słonecznego.

  • Look and Feel
  • Object-oriented design